El Suprem estableix que el marge d’error per als radars mòbils ubicats en un trípode ha de ser el mateix que els fixos

Condemna a un conductor per circular a 214 km / h en aplicar el 5% d'error típic dels radars fixos. Un jutjat va absoldre al conductor al considerar que no existia delicte, ja que si s'aplicava el 7% d'error circulava a 199 km / h. i això no era delicte.

El Tribunal Suprem ha confirmat una sentència de l’Audiència Provincial de Navarra, que va condemnar a un conductor a una multa de 1.080 euros i li prohibia conduir durant un any, per un delicte contra la seguretat viària, en circular a 215 km / h. Desestima d’aquesta manera les pretensions de la seva defensa, que considera que la velocitat a la qual circulava ha de ser 199 km / h, aplicant un 7% de marge d’error en el dispositiu que mesurava la velocitat. De fet, una sentència anterior, en primera instància, el va absoldre al aplicant aquesta norma (la del 7%) ja que diferenciava els marges d’error del radar d’aquest cas, mòbil, d’un fix (un 5%). Aquest petit marge és important per a aquest cas, ja que si s’hagués admès que circulava a 199 km / h. aquesta velocitat no implicaria un delicte penal, ja que no superaria en 80 km / h el límit establert a la via, i quedaria absolt.

Però el Suprem s’ha pronunciat: els radars mòbils de trànsit que realitzen el mesurament de la velocitat des d’una ubicació en trípodes o en cotxes aturats tenen un marge d’error del 5% i no del 7%, de manera que atribueix a aquest tipus de dispositius el mateix percentatge que als fixos. Això no obstant, els magistrats es plantegen el dubte de si un radar quan es col·loca sobre un trípode o en un vehicle aturat és un instrument fix o mòbil a l’efecte de determinar l’índex d’error del 5% o el 7%, ja que considera que les ordres ministerials que regulen aquests dispositius -fixos i mòbils (estàtics o en moviment) – no aclareixen aquesta qüestió. Tot i això, apliquen la seva lògica: “Si l’aparell de mesura, cinemòmetre, és emprat des d’una ubicació fixa, és a dir sense moviment, ja sigui fix o estàtic, el marge d’error és del 5%”, i afirmen, a més , que aquesta catalogació és “lògica” perquè “el mesurament de la velocitat, des d’un radar fix, o des d’una instal·lació sense moviment, suposa un menor marge d’error que el mesurament realitzat des d’un dispositiu en moviment”.